صورت جلسه نشست نمایندگان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۹ خردادماه ۱۳۸۹.

صورت جلسه نشست نمایندگان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۹ خردادماه ۱۳۸۹
پیرو جلسه نمایندگان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق، در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مه ۲۰۱۰ برابر با ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق، درخصوص مشکلات صادرات کالاها و تفویض اختیار به نمایندگان اقلیم کردستان عراق جهت رفع مشکلات مذکور، آقای حمید رضا علیان زادگان به نمایندگی از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و آقای دکتر علی جردیس به نمایندگی از وزارت بهداشت کردستان عراق به شرح ذیل توافق نمودند.
۱- تاریخ تولید و انقضاء محصولات روی بسته بندی محصولات لبنی درج می شود تولیدکنندگان حتی المقدور این تاریخ را بر روی بسته بندی کلی (کارتن ها) نیز درج کنند.
۲- تاریخ میلادی به صورت کامل روز، ماه و سال به زبان انگلیسی و عربی روی محصول درج گردد.
۳- کیفیت بالای چاپ برای درج تاریخ در نظر گرفته شود تا تاریخ ها به آسانی پاک نگردد.
۴- برای محصولات پاستوریزه لبنی (نه استلیزه) استفاده از ماشین های یخچال دار الزامی است. درخصوص محصولات فرادما ) VHD )        توصیه می شود از ابتدای آوریل تا اول اکتبر هر سال به مدت ۶ ماه از این نوع ماشین های یخچال دار استفاده گردد.
۵- برای کالاهایی که استاندارد آن ها در ایران اجباری نیست پروانه وزارت بهداشت ملاک عمل قرار گیرد.
۶- پیشنهاد می گردد کارشناسان طرفین نشست های مشترکی درخصوص تبادل روش های آزمون و بررسی مشکلات داشته باشند.
۷- چنان چه فرآیندهای شوینده دارای علامت استاندارد باشد بعد از آزمایشات اولیه صرفاً به صورت تصادفی (رندم) آزمایش شود.
۸- اگر فرآورده های شوینده دارای علامت استاندارد نباشد ارایه گواهی انطباق صادرات برای کالا به زبان انگلیسی و فارسی الزامی است.
نکته: کپی گواهی نیز در صورت وجود مشخصات کامل ثبت همراه با تصدیق شرکت صادرکننده پذیرفته می شود.
۹- وزارت بهداشت اقلیم کردستان در صورت مشاهده کالای بدون کیفیت با برندهای ایرانی، مراتب را در اسرع وقت به اطلاع سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل خواهد رساند.
۱۰-تولیدکنندگان در موارد زیر توافق کردند.
- برای کارشناسان اقلیم کردستان دوره های آموزشی برگزار کنند.
- مواد متشکله، تاریخ تولید و انقضا (به سال میلادی ) و سری ساخت محصول را به طور خوانا به زبان عربی و انگلیسی روی کالا درج کنند.
۱۱- مقرر گردید دو کارگروه تشکیل گردد و افراد آن ظرف دو هفته معرفی گردند.
- کارگروه اول مسایل اجرایی را دنبال نماید.
- کارگروه دیگر مسایل مربوط به تضمین کیفیت را دنبال و به موازات کارگروه فوق عمل نماید.
۱۲- کارگروه تخصصی شوینده مشخصات فنی قابل قبول عراق را تعیین و تا آن زمان، گواهی انطباق صادره از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صادرات عمل شود.
۱۳- مقرر شد از سه ماه آینده برای کالاهایی که تاریخ مصرف از ۶ ماه به بالا دارند یک دوم زمان و برای کالاهایی که کمتر از ۴ ماه و شش ماه مهلت دارند دو سوم زمان باقی مانده در هنگام ورود به مرز باقی باشد این مصوبه از سه ماه بعد اجرا خواهد شد.
۱۴- مقرر گردید موضوع تردد کامیون ها از طرف دو دولت پیگیری گردد تردد کامیون های یخچال دار بدون مشکل انجام گیرد و زمان توقف کامیون ها در مرز به حداقل برسد. پیگیری دولت ایران از سوی سازمان توسعه تجارت صورت می گیرد.
۱۵- مقرر گردید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران فهرست کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری را به وزارت بهداشت کردستان عراق تحویل دهد.
این کالاها به غیر از استثنائات مثل پودرهای شوینده، اگر مشمول مقرات استاندارد اجباری باشد با تاییدیه سازمان استاندارد، و در بقیه موارد با مجوز وزارت بهداشت وارد خواهد شد.
۱۶- سازمان توسعه تجارت آمادگی خود را برای آموزش تجار از سطح پیله وری به سطح رسمی اعلام نمود.
۱۷- مقرر گردید وزارت بهداشت اقلیم کردستان کالاهای غیر کیفی را به سازمان استاندارد ایران اطلاع دهند تا با هماهنگی وزارت بازرگانی عودت داده شود. وزارت بهداشت درخواست نمود که آموزش کارشناسان و مسئولین کنترل کیفیت اقلیم کردستان و تجهیز آزمایشگاه ها توسط ایرانی در اسرع وقت انجام شود. تجهیز بر عهده وزارت بهداشت کردستان عراق است. هزینه دوره آموزش بر طبق توافق طرفین در زمان مورد نظر خواهد بود.
۱۸- وزارت بهداشت اقلیم کردستان حق دارد کالاهای مواد غذایی را به صورت نمونه برداری تصادفی آزمایش نماید.