صادرکنندگان به‌زودی جایزه نقدی می‌گیرند نه سهام

معاون سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز پرداخت نقدی و به روز جوایز صادراتی سال ۸۸ طی هفته‌های آینده خبر داد.
کیومرث فتح ‌ا… کرمانشاهی در گفت‌وگو با «مهر» گفت: پرداخت نقدی و به روز جوایز صادراتی سال ۸۸ منتظر تخصیص بودجه جدید سازمان توسعه تجارت ایران است که به نظر می‌رسد در خردادماه با تخصیص بودجه، این موضوع نهایی و آغاز شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با توجه به افت شاخص‌های بورس در دنیا و به تبع آن در ایران، قیمت سهام فولاد مبارکه که بخشی از آن براي پرداخت به صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی صورت گرفته بود به شدت افت کرد. بر همین اساس، سازمان توسعه تجارت ایران برای جلوگیری از ضرر صادرکنندگان پرداخت جوایز به صورت سهام را در سال گذشته متوقف کرد.
به گفته کرمانشاهی، در سال ۸۸ بابت جوایز جدید صادراتی، سهامی به صادرکنندگان پرداخت نخواهد شد و مطالبات به صورت نقدی پرداخت می‌شود و سازمان توسعه تجارت ایران طبق وعده‌هایی که در گذشته داده بود، در این رابطه عمل خواهد کرد.
نرم‌افزار يارانش از خرداد مي‌آيد
معاون كمك‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران همچنين از اجراي نرم‌افزار يارانش در خرداد ماه سال جاري خبر داد.
كيومرث فتح‌اله كرمانشاهي افزود: يارانش، سيستمي رايانه‌اي در بستر اينترنت است كه به منظور مكانيزه كردن پرداخت جوايز صادراتي و ارایه خدمات به صادركنندگان طراحي شده است.
وي، هدف از طراحي نرم‌افزار يارانش را توزيع عادلانه و به موقع جوايز صادراتي، شفاف‌سازي، توزيع جوايز، دسترسي آسان به منابع اطلاعاتي از ميزان و نحوه توزيع بسته‌هاي تشويقي و افزايش دقت، سرعت، كنترل و بازرسي جوايز عنوان كرد.
وي اضافه كرد: همچنين اطلاع‌رساني آن‌لاين به صادركنندگان و متقاضيان جوايز صادراتي، انجام عمليات و نگهداري اسناد جوايز صادراتي به صورت مكانيزه و كاهش تردد از ديگر اهداف عملياتي كردن نرم‌افزار يارانش است.
معاون كمك‌هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران تصريح كرد: قبل از اجراي اين نرم‌افزار كارگاه‌هاي آموزشي با حضور كارشناسان سازمان‌هاي بازرگاني از ۲۱ تا ۲۹ ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود.
كرمانشاهي ادامه داد: در كارگاه‌هاي آموزشي كارشناسان سازمان بازرگاني استان‌ها ضمن آموزش كامل نرم‌افزار يارانش به صورت عملي اقدام به ثبت و محاسبه جوايز صادراتي تعدادي از پرونده‌هاي صادركنندگان اسناد خود عمل مي‌كنند.
وي گفت: پرداخت جوايز صادراتي به دو بخش كالا و خدمات تقسيم‌بندي مي‌شود. اطلاع‌رساني از نحوه پرداخت جوايز صادراتي از طريق مطبوعات، دريافت مدارك مورد نياز بر اساس دستورالعمل، بررسي و انجام مراحل كارشناسي پرداخت جوايز، در سازمان توسعه تجارت ايران و سازمان‌هاي بازرگاني استان‌ها صورت مي‌گيرد كه در اين سيستم تمام اطلاعات مربوط به پرداخت جوايز صادراتي ثبت، نگهداري، مديريت و اطلاع‌رساني مي‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد، سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۸۸